Casinot i Göteborg och Malmö har nu stängt sina verksamheter. Vi tackar för de fina åren tillsammans och hälsar er fortsättningsvis varmt välkomna till vårt casino i Stockholm.

  • Svenska
  • English

Frågor & Svar

Här har vi svarat på våra vanligaste frågor om Casino Cosmopol och våra spel.

Jag har bytt mejladress. Hur registrerar jag det?

Skicka ett mejl till stockholm@casinocosmopol.se.

Jag är klubbmedlem och vill ha information från er. Hur går jag tillväga?

Vi skickar e-post till de medlemmar som har angivit sin mejladress. Det gör du antingen när du löser ditt medlemskap, genom att meddela receptionen vid ditt nästa besök, eller skicka ett mejl till stockholm@casinocosmopol.se.

Varför måste man betala entréavgift?

I Spelinspektionens föreskrifter och allmänna råd för spel på casino och värdeautomatspel 4 Kapitlet 1 § står att en entréavgift ska tas ut i samband med ett besök på ett casino. Entréavgiften kan också erläggas i form av ett årskort.

Entréavgiften bör motsvara en kostnad som markerar att man gör ett medvetet val när man besöker oss och betalar för att göra det. Entréavgiften är 120 kr.

Varför måste man registrera sig för att besöka er?

Enligt Spellagen, SFS2018-1138 6 § ska licenshavaren föra ett register över besökarna på casinot i syfte att förebygga och avslöja brott. Registret får föras med automatiserad behandling och ska innehålla uppgifter om besökarens namn, personnummer eller annat identifieringsnummer och postadress. Det ska även innehålla ett fotografi av besökaren samt uppgift om tidpunkt för besöket.

Får man kvitton på vinster hos er?

Casino Cosmopol utställer aldrig skriftliga verifikat, såsom vinstkvitto eller vinstbevis. Detta mot bakgrund av risken för att en svart handel i penningtvättsyfte skulle kunna uppstå. Casino Cosmopol rapporterar samtliga transaktioner som casinot misstänker kan utgöra ett led i penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen.

Kan man få vinst överförd till sitt bankkonto?

Det är möjligt att via oss göra bankinsättning, under förutsättning att vi kan verifiera att det är en vinst – det vill säga vunna belopp efter avdrag av satsade belopp, som vi med säkerhet har kunnat verifiera. Insättning sker endast till gästens privata konto. Insättning sker ej till företagskonton. Vunna medel från pokerturneringar kan kontrolleras. I dessa fall kan Casino Cosmopol verifiera vinsterna som därmed kan sättas in på konto.

Hur ser vinståterbetalningen ut för spelen?

På casinospelen varierar det lite mellan de olika spelformerna och hur man spelar på vissa spel. Generellt sett är utbetalningsprocenten i genomsnitt följande på Casino Cosmopol:

American Roulette 97,30-98,65%
American Roulette med C 94,74-97,37%
Black Jack (basic strategy player) 99,5 %
Black Jack (average player) 98,5 %
Black Jack (weak player) 97 %
Caribbean Stud Poker 94,68 %
Punto Banco Bank 99 %
Punto Banco Player 98,76 %
Punto Banco Tie 85,64 %
Sic Bo 97,22 % – 81,02 %
Spelautomater 93-94 %

Hur stor är den högsta vinsten som har vunnits hos er?

Den högsta enskilda vinsten är vår jackpot E-million på 33 789 320 kronor. Den föll ut 27 maj 2012 i Stockholm.

Hur hanteras mina personuppgifter i samband med registreringen?

Fullständig information om behandling av personuppgifter finns beskrivet i Information om behandling av personuppgifter. Uppgifterna i vårt besöksregister sparas under fem år efter det att uppgiften eller fotografiet har registrerats.

Är penningtvätt ett problem för Casino Cosmopol?

Penningtvätt är ett problem i samhället i stort och därför är det oerhört viktigt att alla aktörer – banker, växlingskontor, Finanspolisen, Finansinspektionen och vi – som hanterar kontanta medel, samverkar för att få bukt med problemet. Inom Casino Cosmopol är brott mot penningtvättslagen ett av våra stora fokusområden och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra rutiner och system för att komma åt det här problemet.

Det innebär att vi samverkar med andra aktörer och med myndigheter för att motverka att penningtvätt sker. Det är omöjligt för en enda aktör att själv göra det jobbet. Här krävs definitivt en samverkan.

Vilka lagar lyder ni under?

Utöver de lagar som gäller alla Aktiebolag samt svenska- och EU-förordningar, lyder vi under Spellagen (2018:1139) och lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (2017:630).

För restaurangverksamheten gäller de lagar som gäller alla restauranger.

Kontakta oss

Frågor & Svar

Här har vi svarat på våra vanligaste frågor om Casino Cosmopol och våra spel.

Jag har bytt mejladress. Hur registrerar jag det?

Skicka ett mejl till stockholm@casinocosmopol.se.

Jag är klubbmedlem och vill ha information från er. Hur går jag tillväga?

Vi skickar e-post till de medlemmar som har angivit sin mejladress. Det gör du antingen när du löser ditt medlemskap, genom att meddela receptionen vid ditt nästa besök, eller skicka ett mejl till stockholm@casinocosmopol.se.

Varför måste man betala entréavgift?

I Spelinspektionens föreskrifter och allmänna råd för spel på casino och värdeautomatspel 4 Kapitlet 1 § står att en entréavgift ska tas ut i samband med ett besök på ett casino. Entréavgiften kan också erläggas i form av ett årskort.

Entréavgiften bör motsvara en kostnad som markerar att man gör ett medvetet val när man besöker oss och betalar för att göra det. Entréavgiften är 120 kr.

Varför måste man registrera sig för att besöka er?

Enligt Spellagen, SFS2018-1138 6 § ska licenshavaren föra ett register över besökarna på casinot i syfte att förebygga och avslöja brott. Registret får föras med automatiserad behandling och ska innehålla uppgifter om besökarens namn, personnummer eller annat identifieringsnummer och postadress. Det ska även innehålla ett fotografi av besökaren samt uppgift om tidpunkt för besöket.

Får man kvitton på vinster hos er?

Casino Cosmopol utställer aldrig skriftliga verifikat, såsom vinstkvitto eller vinstbevis. Detta mot bakgrund av risken för att en svart handel i penningtvättsyfte skulle kunna uppstå. Casino Cosmopol rapporterar samtliga transaktioner som casinot misstänker kan utgöra ett led i penningtvätt eller finansiering av terrorism till Finanspolisen.

Kan man få vinst överförd till sitt bankkonto?

Det är möjligt att via oss göra bankinsättning, under förutsättning att vi kan verifiera att det är en vinst – det vill säga vunna belopp efter avdrag av satsade belopp, som vi med säkerhet har kunnat verifiera. Insättning sker endast till gästens privata konto. Insättning sker ej till företagskonton. Vunna medel från pokerturneringar kan kontrolleras. I dessa fall kan Casino Cosmopol verifiera vinsterna som därmed kan sättas in på konto.

Hur ser vinståterbetalningen ut för spelen?

På casinospelen varierar det lite mellan de olika spelformerna och hur man spelar på vissa spel. Generellt sett är utbetalningsprocenten i genomsnitt följande på Casino Cosmopol:

American Roulette 97,30-98,65%
American Roulette med C 94,74-97,37%
Black Jack (basic strategy player) 99,5 %
Black Jack (average player) 98,5 %
Black Jack (weak player) 97 %
Caribbean Stud Poker 94,68 %
Punto Banco Bank 99 %
Punto Banco Player 98,76 %
Punto Banco Tie 85,64 %
Sic Bo 97,22 % – 81,02 %
Spelautomater 93-94 %

Hur stor är den högsta vinsten som har vunnits hos er?

Den högsta enskilda vinsten är vår jackpot E-million på 33 789 320 kronor. Den föll ut 27 maj 2012 i Stockholm.

Hur hanteras mina personuppgifter i samband med registreringen?

Fullständig information om behandling av personuppgifter finns beskrivet i Information om behandling av personuppgifter. Uppgifterna i vårt besöksregister sparas under fem år efter det att uppgiften eller fotografiet har registrerats.

Är penningtvätt ett problem för Casino Cosmopol?

Penningtvätt är ett problem i samhället i stort och därför är det oerhört viktigt att alla aktörer – banker, växlingskontor, Finanspolisen, Finansinspektionen och vi – som hanterar kontanta medel, samverkar för att få bukt med problemet. Inom Casino Cosmopol är brott mot penningtvättslagen ett av våra stora fokusområden och vi arbetar kontinuerligt med att förbättra rutiner och system för att komma åt det här problemet.

Det innebär att vi samverkar med andra aktörer och med myndigheter för att motverka att penningtvätt sker. Det är omöjligt för en enda aktör att själv göra det jobbet. Här krävs definitivt en samverkan.

Vilka lagar lyder ni under?

Utöver de lagar som gäller alla Aktiebolag samt svenska- och EU-förordningar, lyder vi under Spellagen (2018:1139) och lag om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (2017:630).

För restaurangverksamheten gäller de lagar som gäller alla restauranger.

Kontakta oss