Sedan fem år tillbaka arbetar Casino Cosmopol med proaktiva samtal med yngre, frekventa besökare, som gör fem eller fler besök per månad. Under 2014 utökades detta arbete genom att även fånga upp högfrekventa gäster äldre än 24 år.
- Syftet med samtalen är att uppmärksamma dem på deras besöksfrekvens, stämma av att de har koll på sitt spelande och ge goda råd om vad man bör tänka på för att spelet ska fortsätta vara ett nöje. Utöver dessa samtal pratar casinopersonalen även med gäster som visar tecken på att spelandet inte längre är ett nöje och, förstås, även med gäster som själva tar kontakt och vill prata om sitt spelande, säger Per Jaldung.
Samtalen är, med få undantag, mycket uppskattade. Under 2014 genomfördes drygt 3 700 samtal av proaktiv karaktär med gäster om deras spelbeteende och besöksfrekvens. Räknar man in antalet samtal som hållits i samband med tecknade av avtal, är det totala antalet samtal 6 323. En ökning med drygt 1 500 samtal jämfört med 2013.