Spelansvar

Spelglädje kräver ansvar

Enligt Folkhälsomyndigheten har cirka två procent av befolkningen problem med spel eller är spelberoende. Forskning visar att ju yngre du är när du börjar spela, desto större risk löper du att utveckla ett spelmissbruk.
Att ha problem med sitt spelande innebär att inte kunna kontrollera sitt spelande och att spelandet har lett till negativa konsekvenser. ”Alla” kan få problem med spel, bli spelberoende eller fastna i spelmissbruk: kvinnor, män, unga som gamla och oberoende av inkomst eller etnisk bakgrund.

 

Inom Casino Cosmopol arbetar vi aktivt med spelansvar i syfte att förebygga spelproblem.
Därför uppmanar vi dig som gäst att spela lagom och att följa våra goda råd för att spelandet ska fortsätta vara ett nöje:

- Bestäm i förväg hur mycket du ska spela för
- Spela inte för mer än du kan berätta för familj och vänner
- Försök inte vinna tillbaka förluster
- Låna inte för att spela

Vårt spelansvarsarbete innebär bland annat att vi:

• Har en åldersgräns på 20 år.
• Erbjuder frivilliga avtal om besöksförbud, alternativt begränsning av besöksfrekvensen.
• Informerar om telefonnummer och adresser till behandling, hjälporganisationer och föreningar för dem som spelar för mycket.
• Utbildar all casinopersonal i spelansvar.
• På varje casino har en spelansvarschef, Responsible Gaming Manager (RGM).
• Tar proaktiv kontakt med gäster som uppvisar tecken på spelproblem.
• Tar proaktiv kontakt med unga frekventa gäster i förebyggande syfte för att uppmärksamma dem på att de tillhör en riskgrupp samt deras besöksfrekvens och spelande.
• Samtalar med högfrekventa gäster om deras spelbeteende och besöksfrekvens.
• Avvisar märkbart påverkade gäster.
• Aldrig erbjuder gratis alkohol.
• Inte tillåter spelpersonal att ta emot dricks.
• Förbjuder kreditspel.
• Har en restriktiv marknadsföring.

Spelar du för mycket?

Vad är lagom?
• När spelandet är ett nöje
• När man har koll på sitt spelande
• Lagom är individuellt

Om du vill testa dina spelvanor kan du göra det genom att gå in på www.spelalagom.se

Om du inte bara spelar på våra casinon utan också andra av Svenska Spels spel finns det ytterligare verktyg som kan vara värdefulla att använda. Läs mer och hitta verktygen på www.svenskaspel.se/spelkoll

Stödlinjen

Stödlinjen för spelare och anhöriga. Drivs av Centrum för psykiatriforskning i Stockholms län och erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning över telefon, chatt, e-post och SMS.
020-81 91 00 eller www.stodlinjen.se. Telefonnumret finns på våra kvitton och entrébiljetter.

Vill du förändra ditt spelande?

Spelinstitutet har webbaserade självhjälpsprogram där du kan få hjälp att ändra dina spelvanor.
Besök: www.spelinstitutet.se

Spelfriheten finns i Stockholm och erbjuder öppenvårdsbehandling för spelberoende och anhöriga. De har även en kostnadsfri hjälplinje som är öppen dygnet runt, veckans alla dagar. Hjälplinjen bemannas av tidigare spelmissbrukare. Ring 08-37 43 00.
Besök: www.spelfriheten.se

Spelberoendes riksförbund har lokala självhjälpsgrupper runt om i landet.
Besök: www.spelberoende.se

Frivilligt avtal

För gäster som vill ta en paus eller minska sitt spelande, erbjuds avtal om frivilligt besöksförbud eller besöksbegränsning. Gästen kan begränsa sina besök till maximalt två besök i veckan, eller helt avstå från att besöka Casino Cosmopol.

Våra avtal kan även tecknas på distans. Det hanteras då av Svenska Spels Kundservice. Kontakta dem på 0770-11 11 11, eller kundservice@svenskaspel.se.

Spelpaus

Från och med 1/1 2019 finns även ett nationellt avstängningsregister, Spelpaus, som drivs av Spelinspektionen. Där kan du stänga av dig från alla spelbolag som har licens i Sverige. Besök: www.spelpaus.se


tillbakaknapp200px.png